Alla inlägg den 11 november 2007

Av Christer - 11 november 2007 23:51

Min gode vän och kollega Bert Frodlund lämnar nu, som bekant för de flesta, tränarjobbet i HDFF efter succeåret när han för upp laget till tvåan och även vunnit DM. Han efterträds ju av Olle Nilsson som närmast kommer från Sösdala. Tidigare har han varit i IFK Hässleholm och har också haft många uppdrag i samband talangläger etc. inom Skånes Fotbollsförbund.

Men det vi är mest nyfikna på är förstås vad Bert kommer att syssla med framåt. Han har ju ett fint facit. Assisterande när Billesholm gick upp i div 4, assisterande när Stattena gick upp i allsvenskan, huvudansvarig för Bluebirds när de gick upp i tvåan och nu HDFF upp i tvåan.

Kan det vara så att nästa satsning blir beach-vollyboll? I varje fall förtäljer många rapporter att Bert numera tillbringar sin tid på Träningsakademin och där sliter hårt i träningsredakapen och trimmar in musklerna på rätt ställe. 


PS. Har själv inte sett Bert på akademin (vad skulle jag göra där?) men trovärdiga rapporter är som sagt många.

Av Christer - 11 november 2007 22:52

Även jag går på lite mentalt lågvarv när det gäller det "riktiga" fotbollandet, det där med seriematcher med nerv och det rullar på vecka efter vecka. Det som gör att man e på gång hela tiden. Nu är det lite annorlunda. Visst vi tränar en hel del och framförallt är det mycket planering och möten och sådant. Men det blir liksom lite mer långdraget och det är nog därför det inte blir särskilt mycket skrivet här. 

Det finns ju inte så mycket matchande att skriva om och mycket annat är ju liksom "på gång" men inte riktigt färdigt. Man vill ju skriva, men det behöver bli klart innan det kan bli offentligt.

Men för att hedra mina läsare som tittar in här dagligen ihop att finna nåt nytt (varför kan man ju undra) ska jag ändå giva en kort lägesrapport över de saker jag sysslat med senaste veckorna.


Ledarstab. Vi bygger nu nästa års ledargäng i A- B- och U-lag. Det återstår en del och jag vill vänta med det tills allt är på plats. Men alla vet väl att huvudtränare Lasse Pettersson fortsätter på samma position. I övrigt blir det en del ommöbleringar. Men det gläder mig oerhört mycket att alla ledare, utan undantag, kommer att fortsätta på en eller annan position inom dam- och flickfotboll i Eskilsminne. Det ser jättebra ut för framtiden.

Jag hoppas inom kort kunna göra en komplett presentation av ledarstaben.


Talangutveckling. Tidigare assisterande A-lagstränare Patrik Nilsson har kontrakterats som talangutvecklare och individuell tränare på flick- och damsidan. Patrik ska framförallt svara för att våra många unga förmågor får möjlighet att utvecklas och förbättra sig efter sin indivduella föresatser. Han ska kunna ge dem en extra skjuts i sin fotbollsutveckling. Jag är själv mycket nöjd med denna lösning. Jag har jobbat tillsammans med Patrik en hel del tid nu och känner hans förmåga att instruera och förmedla viktig kunskap till unga spelare. Patrik har 22 års tränar erfarenhet och är steg 3 utbildad.  Christer Magnusson (B-lagstränare i år) kommer att delta i talangutvecklingen och där ta hand om målvakterna. Även det en utmärkt lösning. Ett verkligt starkt team för våra yngre tjejer.


Silly season: Ja, jag vet att många är jättenyfikna. Men det är tidigt efter säsongen och jag bara upprepar att det ser mycket bra ut när vi hör att de allra flesta (och jag menar då nästan alla) vill följa med på resan även nästa år. Vi kommer att ha en stark trupp. Klart är att Carolin Ahlbäck lämnar för att ta steget ner i fyran och spela i IK Wormo. Lycka till Ala! 

På nyförvärvsidan har hitills fyra spelare "skrivit på". I morgon lovar jag att berätta vilka. 


Det var en liten uppdatering om vad som förehavit sig på den administartiva sidan av det hela. Mer kommer...

Ovido - Quiz & Flashcards