Alla inlägg den 3 januari 2008

Av Christer - 3 januari 2008 22:38

Nej det lyckades inte för vårt F90 lag att vinna dagens HM final som spelades inför ca 2.000 personer på IH. Det blev förlust med 1-2 och det som skilde var väl at Stattena var lite tuffare i sin avslutningslägen. Frågan är om inte vi hade fler avslut på mål men många avslut gick på målvakten.

Vid ställningen 0-2 gjorde vi ett målvaktsbyte och satte Anna Dimic i mål så att vi skulle kunna spela lite offensivare. Det gjorde vi också och lyckades reducera till 1-2 men det ville sig intemed kvittering trots ett bra vollyläge i slutsekunderna.

Efteråt banar jag mig själv att jag inte manade fram Anna (som målvakt) längre fram i plan så vi får det riktiga trycket. Kom på det bara sista minuten. Vi hade kanske kunnat sätta mer tryck. Mycket man ska tänka på!

Men vi måste ha en absolut toppdag för att slå Stattena och det hade vi inte helt. Överlag så var nog båda lagen lite sämre än vid mötet i gruppspelsmatchen (som också slutade 1-2). Men ofta är väl finaler det.

Men ändå godkänt med finalplats igen. Vi missade i fjol med äldsta flicklaget. Men nu var vi igen där vi hör hemma och vi spelade en jänm final.

Nu håller vi tummarna för F96 i morgon, F92 på lördag och F94 på söndag. 

PS. Nu är jag nog uppe i vart fall 8 kanske t.o.m 10 finalförluster i ungdoms-HM. Minns speciellt 4 år i rad med F88. Får nog sluta med det. Men jag har vunnit några oxå :-) 

Av Christer - 3 januari 2008 00:53

Jag deltar aldrig i debatten om damfotboll kontra (herr-)fotboll. Oftast tycker jag helt enkelt det är löjligt att ens fundera över likheter eller skillnader. Inte heller brukar jag oja mig om hur mycket utrymme eller inte utrymme som det bjuds i TV och tidningar. Jag vet att det är mer än "rättvisa" som styr sådant urval. Och jag har ingen lust att börja heller och ni som känner mig vet att jag tar min del av "damfotboll" på samma "allvar" (eller "skoj" för den delen) som andra som sysslar med idrott. Vilken idrott det sen må vara.

Men idag läste jag en blogg av Lotta Schnieder, en 16-årig fotbollstjej som lirar i nåt som heter Hölö-Mörkö IF och som skrivit på damfotboll.com. Jag har inte följt hennes bloggande men av en slump kollade jag hennes inlägg "Två olika världar" och den var mitt i prick! Här har ni förklaringen till mycket av det som det snackas om och om varför... Läs den!

Men som sagt för egen del skiter jag i den debatten och snart är det dags att förbereda sig för kvällens match HM final för flickor 90. Där ska vi göra vårt bästa för att göra en bra match och kanske till och med plocka en seger, det är det som betyder något. Och skulle inte det gå så kommer nästa match, och nästa...

Men Go Lotta!

Ovido - Quiz & Flashcards